tisdag 18 mars 2014

Jösses, så grundlurade vi blivit.

Min dator började bete sig underligt för några dagar sedan, men mitt virusprogram hittade ingenting. För säkerhets skull rensade jag hårddisken och installerade mina program på nytt. Underligheterna är borta, kan bara hoppas det var en tillfällighet, för vem kan ha fått för sig att hacka min dator???
Visserligen lägger jag mig i saker som vissa anser jag inte ska lägga mig i, men det går inte att ändra på. Om det beror på att jag läser och tänker alldeles för mycket är svårt att säga, men när man ser hur allt är på väg att gå åt helsike, inser man att politiker i maktställning, blivit dummare än man ens kunnat föreställa sig. 
Att slå blå dunster i ansiktet på invånarna har aldrig fungerat, det måste göras med finess. Nåja, politik har alltid utgått från att skapa illusioner, som vid första anblicken ser ut att vara verklighet. Men precis som med trolleritrick inser folk efter att den första förtjusningen lagt sig, att de blivit grundlurade. .
Att bli lurad av en trollkarl är en sak, men om en regering ägnar sig åt att lura folk, tar det hus i helsike, Många känner sig i dagsläget grundlurade av vår regering, inte bara de sjuka, arbetslösa och pensionärerna. Efter att fått höra hur stabil vårt lands ekonomi varit, börjar nu finansministern tala om att han måste skrapa ihop pengar genom skatter.
Några nya djärva grepp har han inte att komma med, det blir sprit, tobak och naturligtvis höjda bilskatter som ska täppa till hålet i kistbotten. Men det räcker alldeles säkert inte, för botten verkar ha gått ur statens tidigare fulla skattkista. Det är sannerligen inte lätt att vara kamrer i bolaget Sverige, när chefen vill ge ut mer än vad som kommer in.
Regeringen har på alla sätt försökt ändra på det gamla och införa helt nya saker i vårt land. Det mesta har blivit helt fel, inte minst att arbetslösheten fortsätter att ligga på en hög nivå och att folk blivit sjukare istället för friska.
Kanske har allting gått alldeles för fort och det sätter myror i huvudet på folk. Den moderna människan är minst sagt förvirrad just nu och känner sig totalt vilse på sin väg mot framtiden. Det kan bero på att de politiska makthavarnas velar fram och tillbaka, helt beroende på att allt fler har börjat protestera mot sättet att sätta press på invånarna genom förändringar i trygghetssystemen.
När politiska makthavare i sin enfald trott att de som fått det bättre skulle känna tacksamhet, bet de sig i tummen. Mycket vill ha mer och helvetet blir aldrig fullt. Att dessutom dela ut allmosor till de rika och ta från de fattiga, blev till slut för magstarkt för många. Åtskilliga är de som sett familjemedlemmar, släkt och vänner drabbas av den fruktansvärda orättvisa som regeringen skapat.

Men det är ju så att det goda likväl som det onda inte varar för evigt, det är lika oberäkneligt som väder och vind, det kommer och går. Men en oförrätt är svårare att glömma, än att få ta del av det goda. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar