tisdag 10 mars 2015

Det skulle vara sorgligt, om det inte var så komiskt.

För det mesta när jag sätter mig ner för att skriva, flyter det på utan att jag tänker på det. Det blir för mycket text helt enkelt. Nu flög det för mig att skriva en kortis innan jag lägger mig. Om inte, skulle säkert alla vansinnigheter gnaga i bakhuvudet. Man skäms över våra så kallade folkvalda, vårt land börjar likna dårarnas paradis.
 
Det är säkert fler än jag som tycker att det börjar börjar kännas genant att vara svensk. Ja, egentligen har ju inte runt sextio procent av folket orsak att ta åt sig av alla tavlor regeringen gör, de har ju inte röstat fram S och MP. Men regeringen har agerat som om den haft majoritet och kört sitt eget race redan från början. Att erkänna Palestina redan i ett tidigt skede  var väl inte det klokaste en ny regering kunde göra, men S företrädare har väl knappast gjort sig kända för att vara diplomatiska.

Men att få både Saudiarabien och svenska näringslivets toppar emot sig tar nog ändå priset. Ska bli intressant att följa fortsättningen, för visst kommer det här att få följdverkningar. Det märkliga i det hela är inte uttalandet att avtalet med Saudiarabien inte kommer att förnyas, det är att det varit spikat i över en vecka. Borde inte näringslivet och invånarna informerats om detta redan för en vecka sedan?.

Det här kommer det inte bara att ruskas på huvudet åt, norrmännen har fått bränsle till nya Sverigeskämt. Kanske i stil med vad som är bäst för Sverige, tomma lador eller tomma huvuden på de som ska fylla ladorna. Tja, vad vet man ...

Tyvärr har regeringen visat sig vara ett enda stort skämt och om inte ett under sker, kan svenska folket ställa in sig på nyval. Den regeringsbudget som snart kommer att användas har redan passerat bäst före datum. Förutsättningarna ändras hela tiden, det gäller at kunna improvisera eftersom vårt land på kort tid sett kostnaderna öka och intäkterna minska..

För en stor del av invånarna är det inte längre en fråga om vad regeringen kan uträtta, utan vad den kan ställa till med. Allt som händer skulle vara sorgligt, om det inte var så komiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar